måndag 10 augusti 2009

The blog has not moved on (yet)

Det har varit lite tyst här för ett tag, jag har inte haft något vettigt att skirva om, men nu ger jag eventuella läsare en ny bokrecension. Jag har nämligen nyligen läst ut första delen i Stephen King's serie The Dark Tower. Boken heter The Gunslinger och publicerades ursprungligen 19 Juni 1982. Detta är för övrigt Hennes Majestät Prinsessan Madeleines födelsedag, vilket inte har någonting alls med saken att göra, men jag är en stor supporter av obskyra fakta.

I boken introduceras vi till en värld som påminner mycket om vår egen, det kan vara i en avlägsen framtid, Huvudpersonen nämner gång på gång att "The world has moved on". Stephen King är känd som surrealistisk skräckförfattare och visst känns det att han gillar det bisarra även i denna roman. Vi följer en Gunslinger (någon slags postmodern cowboy) vid namn Roland Deschain på hans jakt efter sin ärkenemesis The Man in Black. Romanen är löst baserad på dikten Childe Roland of the Dark Tower Came av den viktorianska poeten Robert Browning.

Stephen King lyckas måla upp ett surrealistiskt landskap som ger mig bilder av den amerikanska västern blandat med en värld drabbad av atomkrig. Människorna omkring honom minns inte mycket från den värld som gått förbi, trots detta hörs t.ex. Beatles Hey Jude spelas i baren i staden Hull när Roland dyker upp. Hela tiden dyker dessa små spår av dåtiden upp vilket göra hela scenariot lite skrämmande.

Stephen introducerar i denna roman Roland genom ett antal flashbacks till hans uppväxt då vi får reda på hur han kom att uppnå titeln som Gunslinger. Hans långsiktiga mål är att finna The Dark Tower, en mystisk plats som genom berättelsen förblir odefinierad. Är det en byggnad, eller mer någon slags abstrakt plats han söker? Boken kanske inte bjuder på gastkramande spänning eller bråddjupa moraliska/filosofiska frågor (även om sådana försök görs, med hyfsat resultat) men den målar upp ett fantastiskt medryckande scenario. Det är på något sätt en sådan roman som aldrig kan göra sig tillräckligt bra på film, den kräver att fantasin får arbeta helt fritt.

Romanen är den första i en serie av 7 böcker där vi följer The Gunslinger och jag ser fram emot att fortsätta följa Roland Deschains resa genom den ödelagda världen.

Jag ger den 7/10 med förutsättningar för att stiga mer om resten av serien håller samma klass. De andra recensioner jag läst talar om att The Gunslinger växer ju mer av serien man tar del av, då man tydligare förstår de beslut Roland tar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar