måndag 21 mars 2011

Bold As Love

Inkvisitionen har startat. Pastorn och författaren Rob Bell skall exkommuniceras ur den evangelikala sfären. Det är i alla fall vad flertalet kristna debattörer och ledare i USA tycker.

För er som liksom jag alltid undrat hur inkvisitionen skulle te sig i en modern YouTube-ifierad fattning så finns ett lysande smakprov här nedan. Jag vill varna känsliga tittare för att det förekommer en kraftigt religiös man i filmen som verkar lite "borderline" så att säga. Jag vill egentligen bara sätta mig ned och prata lite med honom. Krama om honom. Han verkar så fylld med vrede.


Oavsett vad man tycker om Bells nya bok (som jag inte har läst ännu) så måste man medge att han är ordentligt modig. Detta boksläppet har skapat en medial storm i framförallt USA, men även i Sverige. Rob Bell har under den senaste tiden varit på topp-10-listorna över twittrade personer. Flera stora evangelikala ledare i USA förklarar nu Rob Bell som kättare. Han skall förklaras anathema. Han måste ha varit medveten om vad som skulle hända när han skrev den här boken. Han måste varit medveten om att det kommer få konsekvenser dels för honom, dels för hans församling. Han måste ha känt att det var ett budskap han verkligen ville få ut, för jag är övertygad om att han hade kunnat släppa sin bok med mindre medial publicitet. Vill Rob Bell få till en splittring i den evangelikala rörelsen?

Ber att få återkomma när jag läst boken själv, men någonting säger mig att jag kommer ha en annan åsikt än clownen i det amerikanska TV-programmet i länken.

3 kommentarer:

  1. Hans kyrka är inte samfundsbunden, så han kan i princip inte förlora något på sin bok. Det går inte göra någon till kättare om de inte är med i ens kyrka.

    Kolla in om du vill ha svar på dina frågor:

    http://www.livestream.com/lovewins

    Det är som han säger: han kommer inte med någonting nytt egentligen. Den stora frågan är; varför är alla så upprörda på andra sidan pölen?

    SvaraRadera
  2. Nej jag menar inte att de praktiskt vill göra honom till kättare, det är ju omöjligt, men de vill ju tydligt skapa en sådan bild av honom. Det är väl alldeles uppenbart att det kommer få konsekvenser för både honom och Mars Hill. Om än inte rent byråkratiska så kommer bilden av honom/dem bli än mer polariserad än den redan är. Antingen älskar folk honom, eller så är han djävulen själv.

    SvaraRadera
  3. Trodde att programledaren var en komiker först... Vad roligt att du tar upp detta i din blogg; recensera gärna boken när du läst den!

    SvaraRadera