torsdag 3 mars 2011

I'm A Fool To Do Your Dirty Work

Idag blir det ett ilsket inlägg.

Jämställdhet mellan könen. Jämställdhet mellan olika etniska bakgrunder. Jämställdhet, jämställdhet, jämställdhet. Det är en av de viktigaste frågorna i varje politiskt val nu för tiden. Det finns dock ett område där politikerna tydligen anser att jämställdheten inte bör upprätthållas, tvärtom så arbetar de mot den.

Detta och mycket annat fick jag höra i SVTs Dokument Inifrån om den unga arbetslösheten i Generation Utanför. Det är intervjuer med anställda och före detta anställda på bl.a. ICA, Jensens Böfhus och McDonalds. Det handlar om den unga arbetskraftens sviktande förtroende för arbetsmarknaden. Man skall börja med ett deltidsjobb inom sälj- eller servicesektor, utan villkor och med försvagat anställningsskydd. Samtidigt hörs röster från den äldre generationen om att dagens unga är lata. Ungdomsarbetslösheten är idag på rekordnivåer, högre än finanskrisen 91-92.

Och vems fel är det? Före detta arbetsmarknadsminister Hans Karlsson (S) sitter i en intervju i programmet och säger att det var en helt medveten strategi från den dåvarande regeringen att låta unga och invandrare ta smällen för den ekonomiska krisen. Det är helt enkelt rättvisast så. Rättigheter skall man tydligen ha jobbat ihop till. Nuvarande finansminister Anders Borg (M) talar om hur han tycker det är för höga ingångslöner i service- och kommunalsektor, klassiskt ungdomsdominerade jobb. Jan Björklund (FP) talar om lärlingsplatser med halverad lön. Maud Olofsson (C) vill förlänga provanställningen till 1 år från nuvarande 6 månader.

Vilka kan man lita på? Alliansen verkar uppenbarligen göra gemensam sak med de röda i denna frågan där man systematiskt (!) låter oss unga få axla den största bördan av arbetslöshetens ok. Jag kan bara innerligt hoppas att jag får ett riktigt jobb när jag har min examen, det är inte långt dit nu. För att komma in i den svenska arbetsmarknaden är svårare än någonsin, det är denna dokumentären bevis nog på.

Vi blir beskyllda för mycket, Generation Y. Vi är generationen som inte vill stanna länge på samma plats. Vi är generationen som inte tar ansvar. Vi är den lata generationen som bara tänker på oss själva.

Men det är väl i sanningens namn inte särskilt konstigt när vi utav arbetsmarknaden konstant behandlas som skit?

9 kommentarer:

  1. Jag är inte ung längre, det känner jag i kroppen efter 12 timmar på jobbet idag. Vi behöver vara fler på mitt jobb, tyvärr så kan vi inte bara anställa nyexaminerade för då kollapsar vi eftersom inlärning tar tid.
    Det är en av anledningarna till att företag helst inte anställer unga oerfarna direkt från skolbänken.
    Med åldern följer också en viss erfarenhet, erfarenhet att veta att tv-program så gott som aldrig är objektiva, inte ens i Sveriges Television.
    Problemet med dagens unga är att de tror att bara för att man har en högskoleutbildning så är man garanterad 28.000 kr i månaden och ett spännande jobb. Ett av den föregående regeringens satsningar var just utbildning av ungdomar istället för arbetslöshet. Det ser vi konsekvenserna av idag. Tänk om man satsat på lärlingsutbildningar, praktiska utbildningar etc. Då hade det inte varit lika höga byggkostnader och inte varit så svårt att hitta hantverkare och förmodligen funnits billigare lägenheter idag istället.

    Hälsningar från en som helst vill ha erfaret folk som hjälper till med huset :)

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar.

    Nu tror jag ju inte att ditt företag är de som bör nämnas i de här sammanhangen. Att komma in på ett sådant får väl anses som högsta vinsten i dagens arbetsmarknad. Dokumentären kritiserar ju snarare gigantiska ungdomsarbetsgivare som McDonalds, ICA, Lidl, elkedjor och liknande. Kan du inte ta ett nattpass med ett par timmars framförhållning så hotas du genast med sparken. En vän till mig som jobbar på SF kan nu mera få veta att han måste ta ett pass med fyra timmars framförhållning om det krävs.

    Nej som sagt, jag tror arbetsmarknaden har större del än vad den tror i dagens ungdomars ovilja att stanna länge på samma ställe. Lojalitet måste byggas från båda sidor. När företagen vill kunna göra sig av med mycket folk snabbt i händelse av kris får de finna sig i att folk gärna gör sig av med dem om det dyker upp något bättre.

    SvaraRadera
  3. Tänkt värt det du skriver broder!

    Men jag har en frågeställning?

    Skall man som arbetsgivare vara tacksam att det finns ungdomar att anställa eller skall man som ungdom vara tacksam att man överhuvud taget har jobb?

    SvaraRadera
  4. Jag anar att det alltid kommer finnas några som kommer utnyttjas i en konsummistisk värld som vår. D.v.s. när vi alltid måste producera mer och mer, samtidigt som dessa "saker" måste konkurrera på en öppen marknad föder detta ett förtryck av de måste arbeta och acceptera dåliga villkor.

    Detta är det största problemet anser jag. Det kommer alltid finnas någon som lider om systemet funkar som systemet funkar. Motsäger alltså inget av det du säger.

    Har du en kommentar till detta?

    SvaraRadera
  5. Ja det ligger nog en hel del i det du säger. Jag tror också att det är något som programmet vill belysa när de talar nästan lika mycket om politiker som om arbetsgivare. Det är ju där det är som mest skrämmande, det verkar inte finnas något riksdagsparti som inte tycker att unga och invandrare är de som skall ta den största delen av smällen i en ekonomisk kris. F.d. arbetsmarknadsminister säger inte ens att han är ledsen över att det är så, han tycker tvärtom att det är helt rätt. I dagens jämställdhetssamhälle finner jag det ytterst märkligt.

    SvaraRadera
  6. Någon måste nog ta smällen i dagens Sverige. Om inte systemet ändras kanske det är ganska rimligt att det är de unga.
    Hur skulle det annars se ut?
    Det är ett system fel...

    SvaraRadera
  7. Jag håller med Joel om att dagens samhällsuppbyggnad förutsätter att någon gör skitjobbet. Hur jag än tänker kommer jag alltid fram till att det förmodligen är de unga som måste åka på smällarna här, både att utföra skitgörat och bli bryskt uppsagd från det. Dvs att i dagens situation finner jag mig i detta men det jag är rädd för är att många aldrig får in sin fot ordentligt på arbetsmarknaden för att därefter systematiskt få kalla handen.

    Jag tycker att det är mer skrämmande att invandrare betraktas på samma sätt. Intressant tanke:
    http://di.se/Artiklar/2011/3/10/229738/Skattelattnad-i-utsatta-omraden/

    SvaraRadera
  8. (som måste genomföras korrekt för att det ska generera nåt gott)

    SvaraRadera
  9. Morbror Andreas9 april 2011 kl. 14:44

    När jag var pojk...

    SvaraRadera