lördag 19 juni 2010

Hey Princess

Rojalist javisst!

Egentligen är det fullständigt befängt med en kungafamilj som praktiskt taget inte gör någonting mer än åker runt och bränner stålar snabbare än de bränner bilar i Marseille. Men som den vän av irrationalitet och gamla traditioner jag är har jag faktiskt slängt en hel skock getögon på det kungliga bröllopet. Givetvis inte då det spelades VM-matcher i Sydafrika, men där emellan.

Det är ju faktiskt alltid kul att se folk som gifter sig, speciellt för en som jag som av naturen är lite blödig i största allmänhet. Det verkar ha gått ståtligt till, fina tal från både biskopar, kungar och nyblivna prinsar, en över 3 meter hög bröllopstårta, rojalt besök från alla möjliga och omöjliga ställen, cortege genom Stockholm och gud vet vad.

Men! Även zebran har sina fläckar, som det heter i vissa kretsar. Jag hoppas inte jag är helt ensam om att tycka att det saknas ett antal element i det här bröllopet såhär långt. Varför kysste de t.ex. inte varandra vid altaret? You may kiss the bride and all that. Varför sjöng Agnes och Björn Skifs på vigseln? Jag kan ju komma på flera sämre val av artister, men det känns väl som om det första kungliga bröllopet på 34 år borde kunna uppbringa en bättre duo än en före detta Idol-vinnare och huvudrollsinnehavaren i Strul. Och när vi ändå är inne på vigseln, var är riset? I övrigt verkar saknas spex, var är bildspelen, de nykomponerade sångerna och det lustiga lekarna? Detta leder oss också helt osökt in på den allra största frågan.

TAR NÅGON UPP DEN, OCH ISÅFALL VEM?

VI VILL SE BRUDEN KYSSA SVÄRFAR!

Jag röstar på greve Carl-Johan Bernadotte, han verkar vara en spexig typ.

6 kommentarer:

  1. Svar på tal: de kysstes inte för att det inte ingår i Svenska Kyrkans liturgi för böllopscermoni.
    Det ingick t.ex. inte i vår heller, om du minns.

    Liten spoiler...

    SvaraRadera
  2. Jo jag har fått höra detta, jag är väl lite för amerikansk/brittisk i sinnet. Nu är det ju dock en mindre petitess i sammanhanget i förhållande till de andra punkterna.

    och nej, det mindes jag faktiskt inte, jag var ett nervvrak under hela er vigsel!

    SvaraRadera
  3. Risgryn fick man inte kasta då det var strängt förbjudet att kasta något under courtegen.
    Hur skulle det se ut med kärran full av risgryn?

    SvaraRadera
  4. Vill du ha mer amerikanskt i bröllop i allmänhet?
    Ris vet jag inte vart man började kasta först, Sverige eller USA...

    Men det var fint att de höll tal till varandra, Backslick-boy höll i alla fall ett riktigt bra tal!

    SvaraRadera
  5. Jag saknade och kyssen vid altaret och riskastning!
    Julia

    SvaraRadera
  6. Nej, amerikanskt bröllop i allmänhet är jag nog inget jättefan av. Får ofta ett lite plastigt intryck när jag ser sånt, men vem är jag att döma, jag har ju aldrig varit på något på riktigt. Men jag antar att de flesta traditioner på frikyrkliga (dom är ju lite subkulturella, i enlighet med de som gifter sig) bröllop kommer från den amerikanska/brittiska traditionen.

    SvaraRadera