fredag 18 juni 2010

Quiet Town


Sommarforskning och fotbolls-VM lämnar tyvärr inte mycket tid över till kreativt bloggande. Men misströsta icke! Då och då hoppas jag kunna dyka upp med något.

Idag är en sådan dag.

Jag har precis läst färdigt Filip Hammar och Fredrik Wikingssons nya bok Tårtgeneralen. En ganska märklig historia om händelser i småstaden Köping under 1980-talet. Boken kretsar kring en underlig kuf som kallar sig själv Hasse P. Han ser sig själv som en sjöman på land, han drar från stad till stad i Västmanland och hittar på saker för att sprida glädje omkring sig. I själva verket är det känslan av att ha lyckats med någonting han är ute efter.

Han kommer från ganska stökiga halvt alkoholiserade förhållanden i Västerås och anländer i Köping 1984, precis då Jan Guillou visar ett reportage i Rekordmagazinet där han utser Köping till Sveriges tråkigaste stad. Reportaget blir ett slag i magen på hela Köping och Hasse P känner genast att här måste göras något. Sagt och gjort Hasse P vill sätta Köping på kartan igen, så han bestämmer sig för att organisera ett rekord. Köping och Hasse P skall baka världens längsta smörgåstårta.

Det är en mycket komisk bok (vilket kan väntas av Filip & Fredrik) om en ganska förvirrad man som har svårt att hålla ihop tid och rum, men ändå tar sig an det ena stora projektet efter det andra. I varenda bakslag slåss han mot viljan att ta till alkoholen igen, det som håller honom uppe från fördärvet är att hålla blicken fast på nästa projekt. Nästa kick. Jag tycker de har lyckats porträttera den där halvakoholiserade lokala kufen ganska bra, han ger verkligen det där spontana, förvirrade intrycket man har av sådana människor.

Det blir aldrig tråkigt att följa Hasse P, han lever som han lär, snabbt, i rörelse med hastiga kast åt flera håll på en gång. Filip & Fredrik har lyckats skriva en bok om ett riktigt småstadsoriginal och hans jakt på nya mål utan att förlöjliga honom. Skön sommarläsning utan allt för mycket personlig insats i hängmattan eller på stranden, eller varför inte på semestern till Köping?

2 kommentarer:

  1. Fint lyft på bloggen!

    Den blir mer och mer än kulturblogg, eller hur? Är detta medvetet?

    Sedan är det intressant att fundera igenom vad som egentligen inte skulle vara kultur i en blogg, är inte själva forumet ett av vår tids största yttringar av kultur?

    Kul med recensioner i alla fall, särskilt på böcker jag aldrig skulle kommit på tanken att läsa, som denna.

    För övrigt, Punch Brothers nya: antifogmatic (en vansinnigt stark drink man tar innan man åker ut på sjön) är här, kolla in den på spotify! Sommaren är räddad, för mig...

    SvaraRadera
  2. Jo jag vet, det är egentligen inte meningen, men jag har inte haft något annat att skriva om på ett tag. Jag gillar ju inte riktigt det här med att blogga bara för sakens skull. Jag skriver det jag vill när jag vill det.

    SvaraRadera