tisdag 14 september 2010

The Fly

Om 5 dagar är det riksdagsval i Sverige. Om 5 dagar kan ett totalt kaos bryta ut om partierna står vid alla sina löften. Alla 7 stora riksdagspartier hävdar i skrivandets stund att de inte kommer samarbeta över blockgränserna för att bilda en majoritetsregering i det fall inget av blocken kan göra det själva.

Ponera att ingen får majoritet.

Jag har länge sett Sverigedemokraterna som ett litet skämt, ett parti med så komiskt korkad politik att de bara är en liten fluga. De kommer passera förbi utan att ha orsakat någon större skada. Jag börjar tro att jag har fel. I Dagens Nyheters senaste opinionsundersökning har SD 6% av väljarnas stöd. I GPs 5%. Det är dags att börja ta den där flugan på allvar.

Kommer en minoritetsregering utan stöd i det andra blocket och med SD i en vågmästarroll kunna driva igenom ett enda beslut? SD kommer aldrig få någon makt att driva igenom sin egen vedervärdiga invandringspolitik, men dom kan ställa till med en alldeles enastående oreda om en sådan situation utspelar sig. En maktlös regering som behöver förhandla med oppositionen för sina egna beslut är inte en i längden hållbar situation.

Jag tror inte något av blocken kommer få egen majoritet, därmed önskar jag även för en gångs skull att politikerna gör som de brukar. Håll inte era vallöften, i alla fall inte de om samarbete över blockgränserna.

Trots detta lite dystopiska inlägg är ingen skada ännu skedd. Svenska folket går till ett av de viktigare valen på mycket länge. Jag brukar vidhålla att alla bör få lägga sina röster var de vill, men här är jag säker på min sak. Om 5 dagar behöver vi ta vårt demokratiska ansvar och rösta. Låt Sverige bli ett av de idag ganska få västeuropeiska länder där de främlingsfientliga inte har någon politisk makt.

I vissa länder är flugor förmedlare av livshotande sjukdomar. Det är dags att vi tillsammans gör oss av med vår fluga innan den infekterar oss på allvar.

2 kommentarer:

  1. God poäng och fin illustration med flugan som sjukdomsbärare!

    Jag tror att utfrysningsmetoden inte funkade, kanske ska man faktiskt ha öppna diskussioner med detta parti, utan att erkänna deras legitimitet?

    SvaraRadera
  2. Deras uppenbara brister borde exponeras, det görs väl egentligen bäst i en partiledardebatt. Om inte annat så har de bisarrt nog förtjänat en plats där nu när de i senaste mätningen var uppe på hela 7%. Man får hoppas att de sänker sig själva när de blandar sig i rikspolitik på allvar, på ett sätt likt det Ny Demokrati gjorde på 90-talet.

    Jag är dock rädd att dagens Sverige på många vis är kallt nog att många inte ser vad det här partiet i grund och botten står för.

    SvaraRadera