tisdag 13 april 2010

The Fox went out on a chilly night

Det är dags för filmrekommendation. Om du som läsare umgåtts med mig under de senaste dygnen har du förmodligen redan hört det, men det kan gott nämnas igen.

The Fantastic Mr. Fox är en mycket sevärd film.

En så kallad stop motion-film, tänk Wallace & Gromit fast med dockor istället för lerfigurer, och självaste George Clooney och Meryl Streep i huvudrollerna. Hela härligheten baseras på en saga skriven av Roald Dahl publicerad 1970, där herr Räv flyttar med sin familj till ett nytt område. I området bor tre arga bönder, och herr Räv bestämmer sig för att försöka utföra en rånkupp mot de tre bönderna. Sagt och gjort utför han sin plan, men allt går inte riktigt som det var tänkt.

Filmen är fantastiskt välgjord, rolig och mysig för den som gillar sagoberättelser. Rekommenderas varmt.

8/10

4 kommentarer:

  1. Jag måste nog se denna film i framtiden, den verkar fantastisk, du har ofta rätt med film.

    Gillar du regissören kan jag rekommendera "Darjeeling Limited", med några av samma skådespelare. Han har sina favoriter verkar det som... Denna film utspelar sig i Indien dessutom, och handlar om en andlig resa; kan det bli bättre(:retorisk fråga, svar nej!)?

    SvaraRadera
  2. Jag har hört mycket om Darjeeling Ltd. Absolut en film på min att-se-lista. Vad gillar du den musikaliska referensen i inläggstiteln annars?

    SvaraRadera
  3. Mmm Nickel Creek,gärna en version med rap-vers av Thile

    SvaraRadera
  4. Dagens musik tips för din nya gura kanske:

    Jakob Dylan, en fathers son...
    http://open.spotify.com/track/7GSyfEUK3sNIk40jDS0vPD

    SvaraRadera