onsdag 21 april 2010

I'm blue (da ba dee)

Jaha, då har jag också, likt resten av jordens invånare sett filmen om de blå varelserna från planeten med alla träden på. Vi pratar om Avatar, om det osannolikt nog finns fler än jag som inte sett den ännu. Intrycket efteråt kan nog summeras lite som inlägget startar: "Jaha".

Filmen är sensationellt häftig med specialeffekter, animeringar och 3D-effekter. Men dialogen? Herre min skapare vad hände med dialogen? James Cameron har väl inte gjort sig känd som någon vidare finkänslig regissör men man kan trots allt tycka att de kan försöka undvika de absolut mest uppenbara klichéerna.

"Screw this. I didn't sign up for this shit!" - från machobruden i pseudohelikoptern vars i stort sett enda roll i filmen är att verka lite småtuff och slänga ur sig one-liners - blev droppen som fick bägaren att rinna över och jag och min gode vän Victor Berglund började småfnissa i salongen. Efter det gick det inte att koncenterera sig fullt ut på storyn (som givetvis är extremt förutsägbar, men det vill man nästan i en sån här film.) utan att notera klichéregnet.

Machobruden fortsätter i samma stil: "You're not the only one with a gun, Bitch!"

Ett annat minnesvärt ögonblick är när hela hjältegänget flyger i en av pseudohelikoptrarna och den galne muskelgeneralen skjuter efter dom med sitt gevär. Sigourney Weavers karaktär blir träffad i magen och utbrister...

"Oh, crap."

Jag vet inte om jag är ensam om det, men det känns som ett något underväldigande uttryck då man just blivit dödligt skadad av en kula i magen.

Det finns en hel del intressanta element i bakgrundstoryn. Människans kamp mot ekologin. Västmänniskans roll som kolonisatör. Gud som något som finns inom oss, och inom världen. Och den gamla härliga kärlek-över-gränserna intrigen. Men inget av detta lyfts upp till någon vidare intressant nivå utan filmen får utspela ungefär så som man förväntar sig att den skall utspela sig. Även om förväntningarna kanske inte var direkt skyhöga så had jag nog väntat mig en bättre film. När allt kommer omkring får den här filmen knappt godkänt, vilket beror på de oerhört läckra effekterna och de vackra miljöerna. Utan tekniken hade Camerons film knappast räckt till ett godkänt betyg. Men å andra sidan så kanske tekniken är just det som gör att dialogen inte ges något utrymme.

5/10

2 kommentarer: