torsdag 11 februari 2010

Galenpannor på SP

Surfade in på svt.se häromdan och upptäckte att de hade gjort ett test av stekpannor i Sverker Olofssons eminenta gamla klassiker PLUS. Intressant tänkte jag, undrar hur min Jamie Oliver stekpanna står sig enligt Sverker. Till min förskräckelse märker jag att den får följande omdöme: "Ett dyrt och dåligt alternativ." Vadan detta undrar jag? Den kanske är något tung, kan det vara det dom ogillar? Nix.

Det är nämligen så att de tycker teflonet inte håller för slitning. OK, tänkte jag, underligt då att den knappt har en skråma efter över ett års ihärdigt användande. När jag studerade testet närmare inser jag att det måste vara ett gäng ordentliga klåpare på SP (Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, fråga mig inte hur den förkortningen går ihop...) som utfört testet. De har konstruerat en hemmagjord visp av pianotråd, för att sedan helt sonika vispa 1,000 varv i stekpannan och sedan steka en pannkaka i den.

Tjena mittbena, vem i hela Hisingen vispar med en metallvisp i sin stekpanna? Här har jag gått runt och trott att PLUS var ett ambitiöst program som faktiskt utförde rimliga tester. Pianotrådsvisp i stekpannan innebär inte dagligt slitage, ska vi ta och prova hur väl den håller för att skära upp en köttbit med? Är tanken att metallvispen skall simulera en diskborste? Det verkar isåfall vara en ytterst dålig approximation då man istället skulle kunna använda t.ex. EN DISKBORSTE. Nej, är man så dum att man vispar runt i sin stekpanna så kan man gott ha att den går sönder titt som tätt.

Slutsatsen blir helt klart att den gode Sverker får ta och hoppa ner i sin egen tunna. Det här testet hade aldrig gått igenom hans eget program om det granskats noga.


3 kommentarer:

  1. He, he, bra skrivet grabben.
    SP betydde en gång Statens Provningsanstalt.
    Du kan fråga Claes din mordbrors gubbe, han jobbar där :)

    SvaraRadera
  2. Öhhh, faster skall det naturligtvis vara....

    SvaraRadera
  3. Jo jag vet, jag får hoppas att Claes sysslar med vettigare saker.

    För övrigt verkar det tämligen korkat att byta namn på institutet men inte på förkortningen...

    SvaraRadera