tisdag 2 februari 2010

Vitt är det nya svart

Det snöar idag igen. Och enligt GP.se (SMHI) kommer det snöa hela natten, uppemot 20 centimeter. Jag blir alldeles nostalgisk när jag kikar ut genom fönstret och ser en massa snö överallt. Kan inte ens minnas senast det föll såhär mycket snö över Göteborg, det har definitivt inte hänt sedan jag började på Chalmers.

Som uppväxt under det härliga 90-talet erinrar man sig genast hösten -95 och den galna snöstormen. Pratade om just den på bussen i morse med en polares flickvän, hon känner också till "17e november, 95", märkligt tänkte jag eftersom hon kommer från Dalarna. Hur kommer det sig att du känner till den, frågade jag, det var väl inte direkt riksnyheter i den grad så man minns det 15 år senare? Hennes svar; "Det är ju det enda ni pratar om när det börjar snöa!". Det ligger nog mycket i det, Göteborgare minns gärna tillbaks till den där höstdagen. Personligen hade jag lunginflammation och fick knappt gå ut alls, en sorts tortyr, tyckte jag då.

Det kanske är dags att revanschera sig? Gå ut och bygga en snögrotta, arrangera ett snöbollskrig eller hitta Högsbohöjds längsta pulkabacke? Vi 80-talister måste ta vårat sociala ansvar. När jag tittar ut genom fönstret ser jag inga barn som leker, vad gör de? Varför tar de inte vara på en sådan här paradisdag? Facebookar de? Spelar de World of Warcraft? Denna dagen kanske inte kommer igen på ytterligare femton år, så låt oss visa var skåpet skall stå. Upp till bevis 80-talister, låt oss gå ut och gå bananas i snön och visa världen hur man utnyttjar en sån här dag!

1 kommentar:

  1. Vintern då du föddes 1986/1987 var rätt kall och snörik, men det kanske du inte minns, he, he...

    SvaraRadera