onsdag 8 juli 2009

what's going on?


jag vill verkligen gilla det här albumet. jag vill tycka att det är ett av tidernas bästa, precis som alla andra verkar tycka, den rankas till exempel som nummer 4 genom alla tider på ansedda tidningen rolling stones lista över tidernas 500 bästa album.


så vad finns det då att inte gilla här? ett konceptalbum om att återvända till USA efter vietnamkriget av en utav soulens mästare, Marvin Gaye. hans röst är helt sagolik, och texterna är det absolut inget fel på. men musikaliskt har jag väldigt svårt för What's Going On. den har mycket soul i sig, kanske för mycket soul, om du frågar mig. jag hittar inget sväng, inget gung. stråkarrangemangen faller platt och får mig nästan att tänka på julmusik.


en naturlig jämförelse finns hos motownkollegan Stevie Wonder. jag måste säga att personligen så föredrar jag flera av Stevies skivor före What's Going On, just på grund av det inneboende sväng som finns i hans plattor.


jag hade högt ställda förväntningar, men Marvin lyckas inte infria dom. kanske var min förväntan felaktigt ställd på svängig motownmusik. det känns tråkigt, på något underligt sätt gillar jag ändå den här skivan men jag kan inte ge den mer än 5/10. den engagerar mig tyvärr inte mer än så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar